درباره هواپیما بیشتر بدانیم

همه ما وقتی بچه بودیم و برای اولین بار یک هواپیما را از نزدیک دیدیم، بدون شک این سوال برای‌مان مطرح شد که “چطور چنین ماشین بزرگی می‌تونه پرواز کنه؟”

حال که بزرگ شده‌ایم یک سری جواب‌های کلی برای این سوأل در ذهن داریم.

ولی ماهیت سفرهای هوایی برای خیلی از مردم هنوز ناشناخته باقی مانده است.

ما در این‌جا اطلاعات جالبی درباره سفرهای هوایی در اختیارتان قرار می‌دهیم که به احتمال زیاد از آن‌ها بی‌اطلاع هستید.

هواپیماها می‌توانند در برابر رعدوبرق، مقاومت کنند.

طبق آمار، رعدوبرق هر ساله به هواپیماها برخورد می‌کند.

ولی چنین اتفاقاتی معمولاً عواقب خطرناکی به‌دنبال ندارد.

چون هواپیماهای جدید لایه‌ای دارند که از آن‌ها در برابر تأثیرات خطرناک رعدوبرق محافظت می‌کند.

چیزی به‌نام “امن‌ترین صندلی هواپیما” وجود ندارد.

نتایج تحقیقات انجام شده توسط تایم نشان داده است احتمال نجات از یک سانحه هوایی درصورتی‌که مسافر نزدیک قسمت انتهایی هواپیما نشسته باشد، بیشتر است.

با این حال، مطابق اطلاعات اداره هوانوردی فدرال آمریکا، چیزی به‌نام “امن‌ترین صندلی هواپیما” وجود ندارد.

در موقعیت‌های اضطراری همیشه متغیرهای پیش‌بینی نشده فراوانی وجود دارند.

برخی هواپیماها، محلی برای استراحت خدمه پرواز دارند.

در پروازهای طولانی، ممکن است خدمه پرواز مجبور شوند 16 ساعت کار کنند.

در برخی هواپیماها برای تأمین رفاه خدمه پرواز، خوابگاهی در نظر گرفته شده است که ظرفیت 6-10 نفر را دارد.

اگر یکی از موتورهای هواپیما از کار افتاد، هواپیما هنوز می‌تواند با موتور دیگر به مقصد برسد.

احتمال از کار افتادن موتور هواپیما برای هر مسافری دلهره‌آور است.

هواپیماهای جدید برای رویارویی با این موقعیت آماده‌اند.

اگر یکی از موتورهای‌شان از کار بیافتد، هنوز می‌توانند با موتور دیگر به نزدیک‌ترین فرودگاه برسند.

چرا هنگام نشستن و برخاستن هواپیما، چراغ‌ها خاموش می‌شوند و پوشش پنجره‌ها باید باز باشد؟

وقتی هواپیما در هوای تاریک از زمین برمی‌خیزد و یا بر زمین می‌نشیند، چراغ‌ها همیشه خاموش هستند.

این کار برای اطمینان از این مسئله است که در صورت بروز حادثه و در موقعیت‌های اضطراری، چشم‌های مسافرها و خدمه پرواز به تاریکی عادت کرده باشد.

این کار باعث می‌شود همه سریع‌تر موقعیت را دریابند و سریع‌تر حرکت کنند.

پوشش پنجره‌ها نیز دقیقاً به همین دلیل باید باز باشد. چشم‌های مسافرها به نور طبیعی خارج از هواپیما عادت خواهد کرد.

این کار هم‌چنین باعث می‌شود خدمه پرواز بتوانند موقعیت‌های اضطراری را ارزیابی کرده و تصمیم بگیرند خروجی اضطراری مسافرها از کدام سمت هواپیما امن‌تر خواهد بود.

سیگار کشیدن در هواپیما ممنوع است. پس چرا در دستشویی‌های هواپیما، زیرسیگاری تعبیه شده است؟

متخصصان سفرهای هوایی بر این باورند که با وجود ممنون بودن کشیدن سیگار در هواپیما، باز هم مسافرهایی هستند که تلاش خواهند کرد پنهانی سیگار بکشند.

بنابراین برای جلوگیری از انداختن ته‌سیگار در دستشویی و خطر آتش‌سوزی، در داخل دستشویی‌ها زیرسیگاری تعبیه شده است.

البته این بدان معنا نیست که ارزش امتحان کردن را دارد.

تمامی دستشویی‌ها به حس‌گرهای دود مجهز هستند.

مسافرهایی که خلاف قوانین عمل کنند جریمه شده و برای همیشه از استفاده از خطوط هوایی محروم خواهند شد.

چرا غذاهای هواپیما، بی‌مزه هستند؟

غذاهای هواپیما معمولاً طعم خوبی ندارند ولی این مسئله به هیچ وجه تقصیر خطوط هوایی نیست.

کمبود رطوبت و فشار، حساسیت حس‌گرهای چشایی ما را کم می‌کند.

تحقیقات نشان داده است در این شرایط انسان توانایی چشیدن طعم‌های شیرین و شور را تا 30% از دست خواهد داد.

چرا در پنجره‌های هواپیما، یک سوراخ وجود دارد؟

پنجره‌های هواپیما در واقع از سه پنل و لایه مختلف اکرلیک ساخته شده‌اند تا توانایی مقاومت در برابر فشار و دماهای مختلف ارتفاع‌های متفاوت را داشته باشند.

سوراخ کوچکی که در پنل میانی و پنل خارجی پنجره وجود دارد، فشار بین پنل‌ها را متعادل می‌سازد و از شکستن پنجره جلوگیری می‌کند. هم‌چنین از یخ‌زدن و یا ذوب شدن پنجره جلوگیری می‌کند.

ماسک‌های اکسیژن اضطراری تنها 15 دقیقه کار می‌کنند.

در صورت افت فشار کابین، همه مسافرها باید از ماسک اکسیژن استفاده کنند. ولی اکثر افراد نمی‌دانند ماسک‌های اکسیژن تنها برای مدت 15 دقیقه قابل استفاده هستند.

این 15 دقیقه، مقدار زمان لازم برای پائین آمدن هواپیما تا ارتفاعی است که مسافرها بتوانند بدون استفاده از ماسک اکسیژن، تنفس کنند.

تایر چرخ‌های هواپیما در هنگام نشستن، نمی‌ترکد.

تایر چرخ‌های هواپیما توانایی تحمل 38 تن وزن را دارد.

آن‌ها می‌توانند تعداد 500 فرود با سرعت 280 کیلومتر بر ساعت را تحمل کند.

فشار داخل تایرها 6 برابر فشار داخل تایرهای خودروهای معمولی است.

روش تعویض تایرهای هواپیما نیز دقیقاً مانند روش تعویض تایرهای خودروهای معمولی است.

چرا هواپیماها خطوط سفید در آسمان باقی می‌گذارند؟

در هنگام پرواز، موتورهای هواپیما بخار آب آزاد می‌کنند که وارد اتمسفر سرد می‌شود و در نتیجه خطوط سفید در آسمان بر جای می‌گذارد.

دقیقاً مانند زمانی که می‌توانید بازدم خود را در هوای سرد مشاهده کنید.

برگرفته از: travelandleisure, time

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *